Forrest Gump, zeka seviyesi 75 olan bir erkeğin hayatını ele alıyor. Zeka seviyesi nedeni ile devlet okullarına girmekte bile zorlanan Forrest Gump zamanla akla mantığa uymayan başarılara imza atıyor. Her ne kadar zeka seviyesi düşük olsa da fiziksel olarak son derece sağlam olan Forrest Gump, zamanla gelişen olaylar zincirinde bizi hayal edemeyeceğimiz bir dünyaya götürüyor.

20 Mayıs 2011 Cuma

Kaynaştırma Eğitiminin Avrupa ve Türkiye’deki Durumu


Avrupa'da Kaynaştırmanın Durumu

Avrupa’da kaynaştırma eğitimi uygulamalarını incelediğimizde okul çağındaki özürlü çocukların okullaşma oranının % 60’larda olduğunu görürüz. Bunun yanında;

Engellilerin geçişleri için uyum sınıfları
Okul içinde özel sınıf
Normal okul içinde özel eğitim okulu
Bağımsız özel eğitim okulları
İki öğretmenli sınıf
Özel eğitim kompleksleri
Tanıma, yönlendirme büroları
Mediko-sosyal eğitsel ekip
Gezici öğretmenlik
Destek eğitimi ve araç yardımı
Sosyal ve kültürel kaynaştırma programları
Aile eğitimi hizmetleri
Kaynak oda
Özel eğitim köyleri
Mesleki ve teknik eğitim ve istihdam uygulamaları vardır.

Türkiye'de Kaynaştırmanın Durumu

A.B.D nin uygulamalarına baktığımızda
kaynaştırma örgencilerine destek özel eğitim hizmetleri
sağlandığı halde engelli öğrenci kaynaştırmada olumlu sonuç
alamadığında özel eğitim okuluna yerleştiriliyor çünkü
öğrencinin sosyo-ekonomik nedenler, kültürel faktörler
ve bireysel farlılık özelliği nedeniyle kaynaştırma başarılı
sonuçlar vermeyebiliyor.

Ülkemizde ise; okul çağındaki özel eğitime muhtaç çocukların ancak %5’i eğitim imkanlarından yararlanabilmektedir. Kaynaştırma eğitimiyle ilgili olarak;

İşitme, görme ve zihinsel engel guruplarına yönelik kaynaştırma eğitimi,
Özel eğitim okulları
Normal okul içinde özel eğitim sınıfı
Normal sınıf içinde engelli çocuk,
Yatılı özel eğitim okulu uygulamaları mevcuttur.


Türkiye de kaynaştırma uygulamalarında sorunlar
yaşanmakta. Yasal düzenlemeler diğer ülkelerden geçte
olsa yasal olarak kaynaştırma desteklenmiş fakat yaptırım gücü
yok. Yurtdışında anne-baba aile danışmanlığına katılmadığında yasal
olarak ceza uygulanıyor oysa bizim ülkemizde böyle yaptırım
gücü uygulanmamakta.

Bir ülkenin gelişmişlik düzeyi ile eğitime
verdiği önem arasında doğru orantı olduğunu düşünüyorum.
Türkiye de genel eğitime önem verilmezken özel eğitime
önem verilmemesi beni şaşırtmıyor fakat her geçen gün
insanlarımızın eğitime bakışı değişmekte ve değişmelidir de  daha
önceden okul öncesi eğitim, psikoloji  hakkında
insanlar bu kadar duyarlı değillerdi ama günümüzde
insanlarımız bu konuda daha duyarlı özel eğitimde değişen zaman
içerisinde uygulamaların daha iyi olacağını umuyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder